مسجد بهترین سنگر و پاکترین نهاد برای حضور بانوان است
مسجد بهترين سنگر و پاکترين نهاد براي حضور بانوان است
استاد دانشگاه و فعال فرهنگی:

مسجد بهترین سنگر و پاکترین نهاد برای حضور بانوان است

مهدي بيگي گفت: قطع يقين بهترين عرصه حضور و پاکترين نهاد براي ابراز ويژگي فرهنگي و اجتماعي زنان، سنگر مساجد و نمازهاي جمعه و جماعت است.
شناسه خبر : 53241 تاریخ انتشار : ۸ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۲۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین، مهدی بیگی با اشاره به اهمیت حضور زنان در مسجد گفت: حضور زنان در مساجد، بیانگر حضور فعال آنان در اجتماعات اسلامى و مجامع دینى و مذهبى است.

 

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در قزوین ادامه داد: بانوان با حضور خود در مساجد، وحدت و همبستگى در سطح اجتماع را به ارمغان می‌آورند و از این کانون الهى جهت کسب دانش اجتماعى و فهم فرهنگ ناب محمدى(ص) بهره هایى می برند.

 

وی افزود: مسجد همواره در کنار کارکرد اجتماعى و فرهنگى، کانون سیاسى در جامعه مذهبى هم بوده و در این دوران، آثار سیاسى حضور زنان در مسجد هم مشهود است.

 

مهدی بیگی با اشاره به حضور حضرت فاطمه زهرا (س) در مسجد افزود: حضور حضرت فاطمه(س) در مسجد و دفاع وى از حق ولایت امام على(ع) و همچنین سخنرانى حضرت زینب(س) در مسجد آثار سیاسی به دنبال داشته که این اثر را در انقلاب اسلامى هم می توان به خوبى مشاهده کرد.

 

وی اعلام کرد: تربیت سیاسى که در مسجد ارائه می شود، به دلیل ماهیت مذهبى آن می تواند نسلى را پدید آورد که پشتوانه جامعه دینى باشند و در برابر حوادث سیاسى هوشیارى لازم را داشته باشند، ازاین رو حضور زنان در کنار مردان در مسجد ضرورى است؛ زیرا اگر زنان از حضور در این مکان محروم شوند؛ در واقع این تربیت به طور ناقص انجام خواهد شد.

 

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در قزوین توضیح داد: از صدر اسلام تاکنون مسجد نقش اساسى در تربیت سیاسى مردم اعم از زن و مرد داشته است؛ براین اساس که اگر زنان در مساجد حضور نیابند، از آگاهى از مسائل سیاسى کشور و جهان اسلام بى بهره می شوند و فرزندانى که مردان و زنان آینده یک اجتماع‌ هستند از تربیت سیاسى کافى برخوردار نخواهند شد و این چنین جامعه‌ اى شکست پذیر است.

 

مهدی بیگی گفت:  قطع یقین بهترین عرصه حضور و پاکترین نهاد براى ابراز ویژگى فرهنگى و اجتماعى زنان، سنگر مساجد و نمازهاى جمعه و جماعت است.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز که در جامعه اسلامى، زمینه رشد و پیشرفت براى بانوان در همه ابعاد زندگى، بر اساس موازین اسلامى و ارزش هاى معنوى در عرصه هاى اجتماعى، سیاسى، تربیتى و غیره مهیا شده است، بر زنان جامعه ماست تا استعدادها، شایستگى ها و توانایى هاى خود را ارائه دهند و نقش سازنده، ارزنده و مفید خود را در شئون مختلف شکوفا ساخته و به مقاماتى که شایستگى آنها را دارند، برسند.

 

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در قزوین افزود: اطمینان و آسایش حاصل از حضور در مسجد، توانایى انجام صحیح وظایف و تکالیف شرعى دیگر را هم در پی خواهد داشت.

 

وی  خاطر نشان کرد: دراین خصوص یادآورى این نکته ضرورى است که زنان به دلیل لطافت هاى روحى و تأثیرپذیرى عاطفى شدید، نیاز به حضور در مسجد براى کسب آرامش الهى و قلبى دارند.

 

مهدی بیگی یادآور شد: زنان به دلیل این که بیشتر عمر خود را صرف خانه ‌دارى و تربیت فرزندان مى کنند و بارها در مشکلات مختلف در تنگنا قرار می گیرند، بیشتر از مردان نیازمند آرامش و یافتن محلى براى کسب راحتى روانى هستند؛ البته در فضایى به نام مسجد که اساس آن بر نورانیت، عبودیت و ارتباط خالق و مخلوق است، امکان فراهم شدن این آرامش بیشتر است.