احیای کارکردهای مسجد با جوان سازی و فعالیت بیشتر مساجد در ساعات روز محقق می شود
احياي کارکردهاي مسجد با جوان سازي و فعاليت بيشتر مساجد در ساعات روز محقق مي شود
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین:

احیای کارکردهای مسجد با جوان سازی و فعالیت بیشتر مساجد در ساعات روز محقق می شود

باغبانها يکي از مهمترين نيازهاي امروز مساجد را جوان سازي نيروها عنوان کرد و گفت: جوان سازي نيروهاي فعال در مسجد و باز بودن درب مساجد در ساعات مختلف روز براي ارائه خدمات و اموزش هاي مختلف به مردم، راهکار احياي کارکردهاي مسجد است.
شناسه خبر : 52239 تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۲۰

محمدحسین باغبانها مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان به مناسبت 19 مهر سالروز فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون کانون های مساجد گفت: مقام معظم رهبری در اوایل دهه 90 در سفر به خراسان شمالی تأکید فرمودند کانون های مساجد را فراموش نکنید و این کانون ها در همکاری با بسیج و امام جماعت نقش آفرینی خود را در مساجد داشته باشند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشات شان تأکید کردند خود را به سلاح معرفت و استدلال مجهز کنید و سپس بروید در این کانون ها با جوانی که ممکن است ظاهر و پوشش متفاوتی داشته باشد، صحبت کنید و او را درون فضای مسجد جذب کرده و همراهش شوید.

 

وی عنوان کرد: کانون های مساجد در دهه 80 به صورت جدی توسعه یافت و تعداد آن بیشتر شد و در این برهه شاهد رشد کمی و تجهیز کانون ها بودیم، در دهه 90 توجه به کانون ها کمتر شد و رهبر معظم انقلاب هم در اوایل دهه 90 به خوبی این امر را متذکر شدند و با وجود تذکری که داده شد، در دهه 90 بیشتر از اینکه شاهد رشد کیفی کانون ها باشیم شاهد رشد کمی آنها بودیم.

 

باغبانها اعلام کرد: اینکه مقام معظم رهبری اشاره دارند خود را به سلاح معرفت و استدلال مجهز کنید و سپس در کانون های مساجد نقش آفرین باشید، توصیه کیفی است و از همین رو نیاز داریم به کانون های مساجد از نظر کیفی بپردازیم و هیچ کیفیتی بدون کمیت رخ نمی دهد و به طور مطمئن، تعداد بیشتر کانون های مساجد باعث کیفیت و رشد بیشتر آنها هم می شود.

 

* لازمه تحقق شعار «نهضت بازگشت به مسجد» نگاه ویژه تر به مساجد است

وی توضیح داد: البته بعد از فرمایشات رهبری متأسفانه شاهد این بودیم، روال کانون ها به گونه ای پیش رفت که پشتیبانی و حمایت از کانون ها کمتر شد و بودجه های اختصاص یافته برای کانون های مساجد در سطح کشور کم و جزئی بود تا اواخر دهه 90، البته از سال 1400 با شعار «نهضت بازگشت به مساجد» ما شاهد هستیم نگاه ویژه تری به مساجد می شود البته سرعت این امر بسیار کم است که ان شاالله این مهم تسریع یافته و شاهد رونق گرفتن کانون های مساجد به لحاظ کمی و کیفی باشیم.

 

وی تصریح کرد: نکته دیگری که حضرت آقا در خصوص کانون های مساجد اشاره می کنند، این است که می فرمایند با روی خوش ارتباط داشته و مدارا کنید، ممکن است جوانی که مخاطب شما باشد، ظاهری زننده داشته باشد و این ایرادی ندارد و اینجا نقش کانون های مساجد تعیین کننده بوده و نیاز است کانون های مساجد با نگاه جامع، طوری برخورد کنند همه افراد جامعه به خصوص جوانان مخاطب آنها قرار گیرند و اینگونه نباشد فقط بخواهیم روی جوانان مذهبی در فضای مسجد کار کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تأکید کرد: مسجد باید انسان ساز باشد و این انسان ساز بودن با روی خوش نشان دادن و استدلال و معرفت، می تواند اثرگذار باشد.

 

* ورود جوان با معرفت دینی به مسجد می تواند راهگشا باشد

وی با اشاره به کارکرد مساجد و نقش کانون ها در اثرگذار شدن این کارکرد اظهار کرد: مسجد تنها جایی است که خداوند متعال آن را از آن خود دانسته و در واقع مسجد، قطعه ای از بهشت روی زمین است بنابراین اگر کارکردی برای این مکان بخواهیم تعریف کنیم باید متناسب با نگاهی باشد که خداوند سبحان به این مکان دارد و از این رو این نگاه باید جامع باشد.

 

باغبانها گفت: در تاریخ هم داریم پیامبر (ص) هر جایی می رفتند نخستین کارشان این بود که مسجد بنا می کردند و مرکزیت امورشان را مسجد قرار می دادند، حضرت علی (ع) هم مرکزیت امورشان را در کوفه، مسجد قرار دادند و همچنین در روایات داریم حضرت حجت (عج) وقتی ظهور می کنند، مرکز حکومت شان، مسجد است و در واقع مرکز همه کارها مسجد می شود و این اهمیت مسجد را برای ما ثابت می کند.  

 

وی با اشاره به برخی مشکلات و مسائل در مساجد اضافه کرد: از مسائلی که در مساجد شاهد هستیم بالا رفتن سن هیئت امنای مساجد، عدم ارتباط بین امام جماعت و مأمومین و جوانان و غیرفعال بودن مساجد در ساعات غیر از برگزاری نماز است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین به اهمیت حضور جوانان در مساجد اشاره و بیان کرد: جوان سازی مسجد یکی از مهمترین شاخصه هایی است که نیاز است امروز برای مساجد تعریف کنیم، با ورود جوان با معرفت دینی به مساجد که کارش را با استدلال پیش می برد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و فقط ارائه بودجه و تزریق مالی دولتی برای یک مسجد نمی تواند راهگشا باشد، البته باید توجه داشت جوان سازی مسجد به این معنی نیست که سن های بالا را کنار گذاریم چراکه مسجد هم به پختگی افراد مسن و هم به جسارت و خلاقیت جوانان نیاز دارد.

 

* بسیاری از کارکردهای مسجد با باز بودن درب مساجد در تمامی ساعات روز عملیاتی می شود

وی در ادامه به اهمیت باز بودن درب مساجد در ساعات غیر از برگزاری نماز برای بهره مندی مردم از کارکردهای مختلف مسجد اشاره کرد و گفت:با باز بودن درب مساجد در ساعات غیر از برگزاری نماز و حتی به صورت 24 ساعته، بسیاری از کارکردهای مسجد می تواند عملیاتی شود و در این ساعات بسیاری از کارها نظیر مشاوره حقوقی، آموزش های مختلف مهارتی، برگزاری جشن ها و حل مشکلات تأهل جوانان و غیره می تواند انجام شود، همچنین مسجد می تواند محل مطالبه گری از مسئولان و اداره جامعه اسلامی باشد و اینها مدل هایی است که روی آن در کشور کار می شود و از نظر تئوری، ما در این فضا مشکل نداریم و حتی برخی از مساجد استان هم به سمت عملیاتی کردن این مهم رفته اند.

 

باغبانها با اشاره به مفهوم مسجد تراز اسلامی اظهار کرد: به بحث مسجد تراز اسلامی، حضرت آقا اولین بار در سال 1389 در اجلاس نماز اشاره کردند و در این حوزه مسجد را می خواهیم به سمت کارکردهای اسلامی ببریم که در دین به آن اشاره شده و مفهوم مسجد تراز توجه به این کارکردهایی است که در تاریخ و در توصیه هایی که دین اسلام به ما دارد، آمده است.

 

وی با اشاره به شاخصه های مسجد تراز اسلامی یادآور شد: مسجد کانون عبادت است و بسیار توصیه شده که نماز را در مسجد بخوانید و بسیاری از اعمالی که در مسجد انجام می شود، ثواب آن بیشتر و بهتر است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین افزود: مسجد محلی برای ارتباط فرد با خداوند و آخرت است و از طرفی مسجد باید محلی برای ارتباط فرد و جامعه باشد و مسجد تراز اسلامی باید محل تعلیم و تربیت باشد، مسجد باید محل فعالیت های سیاسی باشد البته نباید سیاست زده باشد و نباید گروه خاصی بخواهند کار سیاسی و جناحی انجام دهند ولی مسجد باید محل فعالیت سیاسی روز و محل آشنا کردن مردم با انقلاب و محل روشنگری و تبیین باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: از دیگر کارکردهای مسجد رویکرد نظامی آن بوده و اینکه مسجد می تواند محل فعالیت های اجتماعی باشد و همچنین محل قضاوت و حل و فصل امور مردم می تواند باشد.