وظیفه کمیته طرح توسعه محلات کم برخوردار، ریل گذاری و هم افزایی دستگاه های عضو خواهد بود
وظيفه کميته طرح توسعه محلات کم برخوردار، ريل گذاري و هم افزايي دستگاه هاي عضو خواهد بود

وظیفه کمیته طرح توسعه محلات کم برخوردار، ریل گذاری و هم افزایی دستگاه های عضو خواهد بود

طرح توسعه و توانمند سازي 2020 محله کم برخوردار کشور با حضور نمايندگان اين طرح، براي مديران دستگاه هاي عضو کارگروه فرهنگي و اجتماعي محلات کم برخوردار قزوين تبيين شد .
شناسه خبر : 48829 تاریخ انتشار : ۴ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۵۰

به گزارش گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از قزوین حجت الاسلام سید مهدی حسینی ، سرپرست اداره آموزش و پژوهش و دبیر کارگروه مشترک ستاد کانون های مساجد و طرح توسعه محلات کم برخوردار کشور، یکشنبه 4 تیر ماه در محل استانداری برگزار شد، گفت: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد بعنوان شبکه ملی بیش از 26 هزارکانون در سراسر کشور داریم  که ذیل مساجد مشغول به فعالیت هستند.

 

حجت الاسلام سید مهدی حسینی سرپرست اداره آموزش و پژوهش ستاد ادامه داد: در کشور بیش از 26هزارکانون های فرهنگی هنری مساجد داریم و این آمار در بین 75 هزار مسجد در کشور می باشد.

وی افزود: ما هنوزنسبت به تعداد مساجدی کانون فرهنگی هنری تاسیس نشده این نیازمند این است که بخش های مختلف از جمله استانداری و دفتر امام جمعه و... این فضا را ایجاد کنند و بتوانیم این کانون ها  را تاسیس کنیم .

وی خاطر نشان کرد: دستگاه های را در مجموعه استان ها داشته ایم ذیل محلات کم برخوردارازجمله بهزیستی، کمیته امداد ،هلال احمر،  ستاد اجرایی فرمان امام(ره) زحماتی را متقبل شدند و خدماتی را در این مناطق انجام  می دهند اما موضوع فرهنگی بعنوان یک دغدغه در این محالات مطرح بود که مجموعه ستاد کانون های مساجد به جهت اینکه کارکرد فرهنگی و هنری داشته است با دستگاه های که هم افزایی ادارات و سازمان های دیگررا داشته باشد از فضای فکری این افراد استفاده و این کارگروه را تشکیل و دبیری این جلسات نیزمدیر ستاد کانون های مساجد استان خواهد بود. 

 

 در محلات کم برخوردار مجموعه وزارت کشور تفاهم نامه ای طرح 2020  را با ستاد کانون های مساجد، با توجه به عملکردی که داشتند با رویکرد فرهنگی اجتماعی در مناطق کم برخوردارمنعقد نمود و تعیین شدکه  کانون ها محوراجرای این طرح قرار بگیرند و ذیل آن تفاهم نامه ، کارگروهی تشکیل  و 17جلسه نیزبر پایه همین موضوع  برگزارشد.

 

میلاد اقدمی دبیر کمیته فرهنگی طرح توسعه 2020 محله کم برخوردار کشور نیز پس از آشنای با افراد حاضر در جلسه، در توضیحی کاملتر طرح 2020 را برای نمایندگان و مدیران دستگاه های عضو تشریح کرد .

 

وی گفت: درطرح توانمندسازی و توسعه اجتماع محور ۲ هزار و ۲۰ محله کشور، بر اساس شاخص های مختلف انتخاب شدندکه اگروظایف قانونی دستگاه ها با دیتایی درست به دستگاه ها می رسید این تعداد محلات باید کاهش می یافت.

اقدمی افزود: ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این ۲هزار و ۲۰ محله هستند که در استان قزوین یک سوم جمعیت در این ۳۳ محله ای است که کار می خواهد در آن دنبال شود.


وی بیان کرد:دستگاه هایی که وظایف اصلی آنها خدمت به قشر محروم بودند پای کار آمده اند ستاد اجرایی فرامین امام، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمرکه ۲ هزار و ۲۰ محله در گام اول بین این چهار دستگاه تقسیم شد وما متوجه شدیم بزرگترین معضل برای رفع آسیب ها در محله، نبود دیتا بوده،  بنابراین از هر کوچه یک نفر به عنوان نماینده آن کوچه معرفی می شود به عنوان شهردار کوچه، هر محله یک نفر به عنوان مسئول محله انتخاب شده که مردمی است اطلاعات مورد نیاز از طریق شهردار کوچه ها دریافت می شود و در محله دروازه غار ۲۷۰ هزار نفر جمعیت دارد این کار انجام شد.

دبیر کمیته طرح 2020 افزود :بنابراین اطلاعات مردم پایه اصلی رسیدگی به حوزه محرومان شد و اگر قرار است اتفاقی در محله رقم بخورد باید توسط مردم برای مردم باشد وما محله ای را قابل توسعه می دانیم که توانسته باشیم اهالی را توانمند کرده و فضا را به سمتی ببریم توسعه را بفهمند و توسعه  در همه شاخص های اجتماعی شکل گیرد که ۲ هزار و ۲۰ محله را بین چهار دستگاه در سطح رؤسا تقسیم شود.

وی خاطر نشان کرد: بنا شد در کنار نماینده مردمی محله، یک دستگاهی که محله را عهده دار شده، دیتاها را جمع آوری کند وهمه خدمات از دستگاه های عضو طرح از طریق دستگاهی که عهده دار محله بوده و خانه در محله دارد مانند خانه احسان، خانه هلال یا خانه بهزیست، ارائه می شود.

وی در خصوص گستردگی فیزیکی محلات گفت: گسترده ترین مرکز در سطح شهر حضور کانون است که پیرو همین موضوع در دی ماه سال گذشته تفاهم نامه با ستاد کانون های مساجد امضا شد و کارگروهی شکل گرفت و۱۸ جلسه مفصل تشکیل و سند جامع فرهنگی را برای این طرح نگارش شد.

اقدمی در ادامه افزود: در این طرح خدمت در حوزه های مختلف توسط چهار دستگاه اصلی در محلات تزریق می شود و مسئولیت محله با آن خانه ای است که توسط دستگاه اصلی ایجاد شده است و از ظرفیت کانون در حوزه مکانی و نیروی انسانی می شود استفاده نمود.

وی تاکید کرد: ما برای اولین بار از برنامه ریزی، هدایت تا اجرا را بر عهده این کمیته فرهنگی گذاشته ایم به واسطه اختیاری که کمیته فرهنگی طرح توسعه محلات کم برخوردار دارد،  تدوین برنامه را داشته باشد و امروز نهمین استانی است که این کمیته را راه اندازی کردیم و وظیفه این کمیته ریل گذاری و هم افزایی دستگاه های عضو آن است.

وی درپایان گفت: ما در کشور بانی عزا بسیار داریم ودر  محرم این را می بینیم و در بحث جشن ها و اعیاد ملی و مذهبی با تقویت روحیه نشاط، در دل محلات میشود این بخش را نیزتقویت نمود.

کلمات کلیدی: وزارت، ستاد، طرح 2020