مساجدی که فعال تر هستند آسیب های اجتماعی در آن محله کمتر است
مساجدي که فعال تر هستند آسيب هاي اجتماعي در آن محله کمتر است

مساجدی که فعال تر هستند آسیب های اجتماعی در آن محله کمتر است

محمدبيگي گفت :در مکان هاي که مساجد نقش محوري دارند و فعال تر هستند آسيب هاي اجتماعي کمتري دارد .
شناسه خبر : 48124 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۳۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از قزوین، فاطمه محمدبیگی- نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی- در دیدار با باغبانها مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین که امروز (سه شنبه 16 خرداد) در دفتر نماینده مردم قزوین در مجلس برگزار شد، گفت:یکی از ظرفیت های خوب فرهنگی که میشود روی آن سرمایه گذاری کرد و استفاده بهینه ای برد مساجد هستند بخصوص مساجدی که در روستاها هستند و کارهای فرهنگی  که دراین مساجد اجرا می شود بسیار تاثیر گذار روی مردم و محله را دارد .

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر مسجد دارای 26 متولی است و در این خصوص طرحی در کمیسیون فرهنگی در دست اقدام و بررسی است که این متولیان امر مسجد بصورت یکپارچه شوند . 

 

وی افزود:پنج میم است که در مقوله امر فرهنگی بسیار مهم است، مدرسه، مسجد، منزل، محله و مادر که اگر بتوانیم روی این پنج مورد سرمایه گذاری کنیم قطعا موفق خواهیم شد و نقطه تلاقی همه اینها مسجد است که همه را به هم متصل می کند.

 

محمدبیگی عنوان کرد: مسجدی که فعال شود مطمئنا مدارس و محلات اطراف را نیز تحت شعاع  قرار می دهد و طبق تحقیقی که صورت گرفته مساجدی که فعال تر هستند آسیب های اجتماعی در آن محله و نقطه کمتر دیده می شود .

 

وی تصریح کرد: در آیات قرآن به صورت متعدد به مسجد اشاره شده و بحث مدیریت و حکمرانی مسجد بسیار اهمیت دارد و مسجد به عنوان محل تلاقی حکمرانی اسلام باید جایگاه ویژه، متولی واحد، بودجه اجرایی و ردیف بودجه داشته باشد و نقش مردم در مساجد باید پررنگ باشد زیرا مسجد مردمی ترین ساختار در جمهوری اسلامی است.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نقش مسجد باید به صورت ویژه دیده شود و این نقش پذیری ویژه باید به شکوفایی، پویایی و فعالیت مسجد بازگردد و متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که هیئت امنای مساجد بیشتر تبدیل به کلیدار شده اند و محدود بودن ساعت فعالیت و بسته بودن درب مساجد به روی مردم باعث کمرنگ شدن حضور مردم در این مکان های مقدس شده است که این موضوع را باید حل کنیم.

 

وی تأکید کرد: یکی از کارهایی که کانون های فرهنگی هنری مساجد باید انجام دهند این است که فضای مکانی مسجد که خانه خداست باید به روی همه باز باشد و حتی پای کسی که بی حجاب است هم به مسجد باز شود و آن زمان این فرد هم حجاب را رعایت خواهد کرد .

 

محمدبیگی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت بانوان در مساجد یادآور شد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند که لازم است از ظرفیت بانوان در مساجد بیشتر استفاده شود بنابراین نقش بانوان را در مساجد جدی بگیرید و در بحث مدیریت مساجد، متناسب سازی محیط مسجد برای حضور بانوان و کودکان، اتاق مادر و کودک و حسینیه مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.