بازگشت هویت کانونی اصلی ترین هدف کانون های فرهنگی هنری استان قزوین در یک سال گذشته بوده است
بازگشت هويت کانوني اصلي ترين هدف کانون هاي فرهنگي هنري استان قزوين در يک سال گذشته بوده است

بازگشت هویت کانونی اصلی ترین هدف کانون های فرهنگی هنری استان قزوین در یک سال گذشته بوده است

باغبان ها گفت: اصلي ترين کار کانون هاي مساجد اسستان قزوين در 13 ماه گذشته بازگشت هويت کانوني بوده است .
شناسه خبر : 48119 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۴۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از قزوین، محمدحسین باغبانها- مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین- با محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 16 خرداد) دیدار و گفتگو کرد .

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: مجموع کانون ها فرهنگی هنری در سطح استان 380 کانون است که از این تعداد 120 کانون در شهرستان قزوین مشغول به فعالیت هستند . 

 

باغبان ها ادامه داد:بعد از پایگاه های بسیج کانون های مساجد، در نقاط مختلف شهری و روستایی مشغول به فعالیت هستند که این گستردگی کانون ها یک ظرفیتی است که می توان از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کرد.

 

وی افزود:از تعداد 380 کانونی که در سطح استان هستند،150 کانون به صورت جدی فعال هستند و مابقی به صورت نیمه فعال یا راکد هستند و این هم بدلیل اینکه بیشتر کانون های که در روستا هستند اکنون خالی از سکنه شده اند .

 

 

باغبانها اعلام کرد: کانون های مساجد از سال 1371 کار خود را در کشور آغاز کرده اند و از سال 1381 هم فعالیت کانون ها در استان قزوین آغاز شد و در این سال ها، فعالیت کانون ها در سطح کشور و استان، فراز و نشیب بسیاری را داشته است که اوج فعالیت کانون ها در سال های 1385 تا 1390 بوده که هم بودجه و هم تجهیزات خوبی به کانون ها اختصاص داده شده است و از سال 1390 این اتفاق در سراشیبی قرار می گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد:در این 13 ماهی که مشغول به فعالیت بوده ایم اصلی ترین کار بازگشت هویت کانونی بوده است و برای این منظور با مدیران کانون های مساجد در شهرستان های مختلف استان جلساتی را برگزارشد  و سعی کردیم این هویت را در کانون ها مجدد ایجاد کنیم چراکه کانون ها یک پتانسیل جدی محسوب می شوند.

 

وی در ادامه گفت: نهادهای موازی در مجموعه مسجد مشغول به فعالیت هستند و هماهنگی جدی بین این مجموعه ها وجود ندارد و این موضوع کانون های مساجد را دچار بحران هویتی کرده است .

 

 

 

باغبانها با اشاره به طرح های در حال اجرای ستاد کانون های مساجد قزوین اظهار کرد: یکی از طرح هایی که به صورت جدی پیگیری کردیم، طرح محما است که با جبهه فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و در این طرح بحث توانمندسازی مجموعه های فرهنگی استان شامل هیئت ها، کانون های فرهنگی هنری و غیره دنبال می شود که از 120 مجموعه فرهنگی که پالایش کردیم روی 40 مجموعه به صورت خاص کار می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین در خصوص کتابخانه های مساجد عنوان کرد: ما در مساجد 140 کتابخانه و نزدیک هشت سایت تخصصی داریم که در حال حاضر طرح پالایش کتابخانه های کانون ها در حال انجام است و بر این اساس از کانون ها خواسته شده کتاب های قدیمی را آورده و کتاب هایشان را به روز و فعال کنیم.

 

وی در ادامه به اجرای طرح جمعیتی «یکی کمه، دوتا کافی نیست» اشاره کرد و افزود: در بحث جمعیت هم طرحی را داریم با عنوان «یکی کمه، دوتا کافی نیست» که قرار است کاروانی متشکل از مشاور، ماما، مربی مهد و غیره به مساجد روستاهای پرجمعیت و شهرهای کم جمعیت رفته و دیدار چهره به چهره داشته و هدف از این طرح هم ترویج جمعیت و فرزندآوری است.

 

باغبانها خاطر نشان کرد: در بحث جوان سازی هیئت امنا هم با اداره کل اوقاف و مرکز رسیدگی به امور مساجد روی تفاهم نامه ای کار می کنیم که مدیران کانون فرهنگی هنری که سن شان بین 20 تا 45 سال است؛ بتوانند عضو حقوقی هیئت امنای مساجد شوند که اگر این اتفاق بیفتد بسیار در جوان سازی مساجد اثرگذار است.

 

وی یاداور شد: در بحث اتاق مادر و کودک در مساجد هم به دنبال آن هستیم خانه بازی مساجد و کنار آن اتاق مادر و کودک هم دیده شود که پیگیر انجام این کار هستیم که برای انجام این کار نیاز است حمایت های مالی صورت گیرد.