جدی‌ترین فعالیت کانون‌های مساجد در راستای فعالیت‌های فرهنگی و تربیت نیروی تراز انقلاب است
جدي‌ترين فعاليت کانون‌هاي مساجد در راستاي فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيت نيروي تراز انقلاب است
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین؛

جدی‌ترین فعالیت کانون‌های مساجد در راستای فعالیت‌های فرهنگی و تربیت نیروی تراز انقلاب است

باغبانها ضمن گراميداشت 18 اسفند سالروز تاسيس کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور گفت: جدي‌ترين فعاليت کانون‌ها در راستاي فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيت نيروي تراز انقلاب است.
شناسه خبر : 45584 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۷:۵۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان قزوین: «محمدحسین باغبانها» به مناسبت 18 اسفند سالروز تاسیس کانون‌های مساجد پیش از خطبه های نماز جمعه در تاریخ 19 اسفند گفت: کانونهای فرهنگی هنری کشور سی سال پیش در سال 1371جهت مقابله با تهاجم فرهنگی که بعداز ایام جنگ و دفاع مقدس به کشور تحمیل شده بود در شورای فرهنگی انقلاب طرح ریزی  و از سال 1371 در کشور شروع به تاسیس شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانونهای مساجد استان قزوین ادامه داد: امروز  ما 26 هزار و 500مسجد در کشور داریم که دارای کانون فرهنگی هنری هستند که مشغول به  فعالیت هستند.

وی افزود: کانون فرهنگی هنری مساجد بعد ازشبکه بسیج گسترده ترین و جدی ترین شبکه فرهنگی کشور است که در این زمینه  بسیارتاثیر گذار نیز عمل کرده است.

باغبانها گفت: مسجد از لحاظ کارکرد از زمان صدر اسلام محلی برای رفع و رجوع قضاوت ، و محل رسانه  بوده و همچنین پایگاهی برای جهاد ونهضت های مختلف بوده که  سربازان از طریق حضور درمساجد سازماندهی  و آماده حضور در جبهه های جنگ می شدندو ما شاهد بودیم که  در دوران مشروطه و دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی جایگاه مسجد در حیطه جهاد چقدر مهم و اساسی بوده است و به بیانی دیگر میتوان گفت اگر مساجد ما نبودند شاید انقلاب اسلامی با این سرعت شکل نمیگرفت .

وی بیان کرد: مسجد محلی برای  اموزش به جوانان و نوجوانان  بوده است در این رابطه پیامبر نزد دو گروه که داخل مسجد نشسته بودند یک گروه مشغول عبادت و گروه دیگر مشغول دعا خواندن بودند  که پیامبر می فرمایند که دو محفل ،محفل نورانی و پرخیرو برکت است ولی گروهی که  مشغول به مباحث علمی و علم آموزی دارن مزیت دارند به گروهی که عبادت میکنند .

وی گفت: مسجد مکان مقدسی  است برای تعلیم و تربیت جوانان مسجد مکانی است برای ترویج اسلام و دفاع از حریم عقیده وایدوئولوژی های حق و اسلامی ، مسجد آموزشگاهی برای یادگیری اصول و عبودیت و بندگی و راه و رسم زندگی و همچنین  دانشگاه انسان سازاست .

باغبانها در خصوص کارکرد مسجد در دوره های اخیر گفت :بعد از انقلاب اسلامی کارکردهای مسجد خیلی جدی تر بروز و ظهور کرده از جمله در دوران اخیر دیدیم که مساجد ما در دوران کرونا مسجد نقش محوری در رزمایش مواسات و همدلی داشته است و خیلی از کارکردهای مسجد که فراموش شده بود در این دوران مجدد احیا شد همچنین در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی که در مساجد اتفاقا می افتد خیلی از این کاررکردهای آموزشی و تربیتی مجدد احیا شد .

وی در خصوص فعالیت های کانونهای مساجد قزوین توضیح داد : کانونهای فرهنگی هنری مساجد تقریبا 20 سال است که در استان قزوین فعالیت های خود را بصورت جدی شروع کرده  و در حال حاضر ما تقریبا 380 کانون در استان داریم  که 220 کانون در مناطق روستایی  و 180 کانون در شهرها مشغول به فعالیت هستند و تعداد قابل توجه کانونها در روستاها هستند و این بسیار ارزشمند از این جهت است کانونهای فرهنگی هنری مساجد بعنوان نهاد جدی در روستا به فعالیت می پردازند.

محمد حسین باغبانها گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد با اهداف مختلفی مشغول به فعالیت هستند  وجدی ترین هدفشان در راستای فعالیت های فرهنگی هنری ،تربیت نیرو طراز انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی هنری است که ما بعد از انقلاب خلأ نیروهای هنری و تفکرات فرهنگی را احساس کردیم و بعد از جنگ و با وجود تهاجم فرهنگی که به وجود آمد این خلأ جدی تر خودش را نشان داد در این راستا کانونهای فرهنگی و هنری به این سمت آمدند که نیروهای کانون ها را به رشد و بلوغ برسانند و تقدیم جامعه کنند امروز هم نتایج این فعالیت ها را شاهد هستیم .

وی در پایان با شاره به سخنان مقام معظم رهبری که در سال 1391 تاکید نمودند که کانونهای فرهنگی هنری را فراموش نکنید و زمینه های فعالیت اینها را فراهم کنید افزود :در دهه گذشته متاسفانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خیلی به فعالیت هایشان پرداخته نشد و دولت سیزدهم با شعار بازگشت به مساجد در حال تدوین برنامه های جدی تری برای فعالیت مساجد در نظر گرفته اند و کانون فرهنگی هنری استان نیز در فعالیت یکساله خود در این راستا شروع به احیا فضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد کرد و  سعی شد  مجددا به کانونها هویتی دوباره داده شود.