دیدار مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان
ديدار مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد استان قزوين با نماينده ولي فقيه و امام جمعه استان

دیدار مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان

مدير ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد استان قزوين روز يکسنبه 12 تير ماه با «آيت‌الله عبدالکريم عابديني» نماينده ولي فقيه وامام جمعه استان ديدار و گفت‌وگو کرد.
شناسه خبر : 38771 تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قزوین:«محمدحسین باغبان‌ها» مدیر ستاد هماهنگی کانونهای مساجد استان قزوین روز یکسنبه 12 تير ماه با «آیت‌الله عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی فقیه وامام جمعه استان ديدارو گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله عابدینی در این دیدار طی سخنانی ضمن تجلیل از فعالیت‌های «محمدحسین باغبان‌ها» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین، طی سخنانی بیان کرد: خداوند در آیه 18 سوره «جن» می‌فرماید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» یعنی مساجد مخصوص پرستش ذات یکتای خداست پس نباید با خدا احدی غیر او را پرستش کنید یعنی در مساجد غیرخدا را به عنوان محور قرار ندهید و هر کس به مسجد می‌آید باید همه فعالیت‌هایش سمت و سوی خدایی داشته باشد.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه باید هر کسی که در مسجد فعالیتی دارد خود را مالک مسجد نداند، خاطرنشان کرد: طبق آیات الهی مساجد فقط به خداوند تعلق دارد و اگر بتوانیم فرهنگ اخلاص را در مساجد جا بیندازیم درک می‌کنیم هر کاره‌ای هم هستیم مسجد فقط متعلق به خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: برای مثال کسی که برای ساخت مسجد هزینه ‌می‌کند باید در راه خدا باشد و این کار خیر نباید باعث شود که پس از ساخت مسجد، خانه خدا را ملک شخصی بداند و بخواهد صرفاً برنامه‌ها و ایده‌های خود را پیاده کند چرا که در این شرایط مسجد روح و اثرگذاری معنوی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مسجد محور کار ماست، جغرافیای این امت مسجد است و محور مدیریتی انسانی آن نیز امام جماعت است بنابراین جایگاه امام جماعت باید جدی دیده شود و امام جماعت محور هر مسجدی قرار گیرد.

آیت‌الله عابدینی گفت: در قرآن و روایات ما چیزی به عنوان پیش‌نماز نداریم بلکه امام جماعت داریم و امام جماعت در هر محله‌ای مسئولیت‌های متعددی بر عهده دارد و نباید خود را صرفاً پیش‌نماز بداند.

وی بیان کرد: حضور گروه‌ها و نهادهای مختلف در مسجد باید تبدیل به فرصت شود و شرایط باید به گونه‌ای باشد به واسطه این شرایط خدا را شاکر باشیم و شاهد باشیم که کارها با هم‌افزایی و وحدت بیشتری پیش می‌رود و اختلافات کاهش پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: پیامبر وقتی به مدینه آمدند در همان ابتدا مسجد بنا کردند و این مهم نشان دهنده اهمیت مسجد در نظام دینی است. اگر در مسجد همه به صورت همدل، همراه و هم‌افزا فعالیت کنند، همه مواردی که در برخی مساجد تهدید است به فرصت تبدیل می‌شود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: اگر مردمی‌کردن کانون‌ها را مهم ببینیم و جدی بگیریم کارها با سرعت و اثرگذاری بیشتری پیش می‌رود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هر مسجد فعالی حداقل یک مجاهد فرهنگی فعال حضور دارد که همه به او اعتماد می‌کنند زیرا دنبال منافع شخصی نیست. اگر بتوانید آدم‌های فعال را پیدا کنید، یک جا ممکن است پنج آدم فعال در یک مسجد باشند، یک مسجد ممکن است ده آدم فعال داشته باشد، چنین مساجدی فعال و زنده هستند.

وی گفت: موفق‌ترین مساجد را آدم‌های مخلص موفق کرده‌اند، نه صرفاً آدم‌های پولدار، مگر آن پولداری که برای اخلاص پولش را به میدان آورده است. اگر بیاییم با تکیه بر اخلاص و ایمان که خدا سفارش کرده، پیش برویم خیلی کارها برکت پیدا می‌کند.

این گزارش می افزاید: در ابتدای این جلسه باغبانها، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین بیان کرد: کانون‌های مساجد یک پشتوانه سیاست‌گذاری در شورای فرهنگ کشور دارد، یعنی در شورای فرهنگ کشور یک دفترچه سیاست‌گذاری برای آن تصویب شده و از سال 71 شروع به کار کرده است، اما از سال 80 فعالیت آن تا حدودی جدی‌تر شده و در سال 85 این فعالیت‌ها در حوزه مساجد کشور به اوج رسیده و رونق اساسی داشته است.

وی ادامه داد: از بین 450 مسجد فعالی که در استان قزوین داریم 375 مسجد دارای کانون فرهنگی است و تلاش می‌کنیم کانون‌ها را در مساجد دیگر نیز فعال کنیم.

باغبانها تصریح کرد: از این تعداد کانون‌ها تقریباً 70 کانون فعال است، همچنین از این 70 کانون، 30 کانون ویژه‌تر فعال هستند که خوشبختانه این 30 کانون در سطح استان پخش هستند و فقط مختص شهر قزوین نیستند و این مسئله بسیار ارزشمند است.

وی تأکید کرد: نکته بسیار مهم و سرمایه ارزشمند کانون‌ها، شبکه‌ای است که در استان وجود دارد، یعنی به‌جز پایگاه‌های بسیج، ما شبکه مرتب و منظم فرهنگی مشابه کانون‌ها در استان نداریم که  در آن 370 هسنه فرهنگی با داشتن یک فضای فیزیکی و مسئول و اعضا با هم مرتبط باشند که البته این شبکه نیازمند تقویت جدی است.